Ijsland Week 1

23 juli 2017 - Reykjavík, IJsland

Week 1

Dag 7 - 29 juli

05:00 - Het is hier zo licht dat ik niet meer kan slapen. Sowieso heb ik nauwelijks geslapen. Ik had twee slaapmaskertjes meegenomen vanuit Nederland, maar ik kan ze niet meer vinden. Ik heb het ontzettend koud gehad en ik kwam maar niet in een goede slaappositie. Maar ik mag niet klagen, we hebben een auto onder onze kont en we zitten droog. Daarnaast is dat wat we wilden, low budget het eiland rondreizen. Het avontuur opzoeken, genieten van alle momenten en al het moois om ons heen. Ik geniet ook wel hoor, maar van afgelopen nacht heb ik dus écht niet genoten.

Ik hoop dat we vandaag richtig het Noorden rijden en daar beter weer hebben. Door de mist en de regen worden we beide qua humeur ook wat somberder. Gister hebben we (buiten ons sport/zwembad bezoek) alleen maar in de auto gereden en alleen maar slecht weer gehad. Toch zijn we hier en daar de auto uitgekomen om wat te lopen of om wat te zien, maar het was soms zo mistig dat we niet eens de paaltjes langs de weg 40m verderop konden zien.

Rond 8 uur heb ik Arden wakker gemaakt, hebben we ons even snel verzorgd en zijn we langs " The Diamond Cirkel" gaan rijden. Na weer een enorm hobbelige weg kwamen we aan bij "Detifoss". Dit was een grote waterval van 100m breed en 40m hoog. Vanaf hier kon je door middel van een kleine wandeling ( 1.4 kilometer klimmen over gladde rotsen ) naar "Sellfoss" lopen. -> zie foto's. Dit hebben we dus ook gedaan. Na weer 2 uur over een hobbelweg gereden te hebben kwamen we eindelijk bij een verharde weg. We merkte dat het landschap om ons heen steeds meer kleur kreeg. Na nog een halfuur gereden te hebben vonden we toch wel dat het wat begon te stinken. In de verte zagen we rookpluimen uit de bergen opstijgen. We keken elkaar aan.. Zijn we dan eindelijk bij de warm water bronnen?

En jawel hoor, via een zijweggetje reden we een parkeerplaatsje op waar al wat auto's stonden. De grond was lichtbruin met oranje, zwarte en grijze kuilen. In deze kuilen borrelde de modder en kwam de rook vandaan. Wat stonk dat ontzettend!! Het rook naar een mengsel van rotte eieren met vieze kattenbak geur erdoorheen. Het was de stank wel waard, want wat was dat gaaf om te zien!

Na onze stinkende ontdekking zijn we weer via een zijweg van de ring road terecht gekomen boven op de vulkaan Krafla, die voor de laatste keer in 1984 is uitgebarsten.. (Vulkanen in Ijsland barsten gemiddeld 1x in de 5 jaar uit .. weet je nog!!!!) Er stond water in de vulkaankrater dat echt, maar dan ook echt helder blauw was. Na onze tweede ontdekking kwam de derde ontdekking. We reden langs een kleine plas, maar niet zomaar een normale plas zoals bij ons in de Brunsummerheide, nee een paars met blauwe plas! Helaas weer die stank, maar WAUW! ( zie foto's).

Arden had na de derde ontdekking geen zin meer om verder op ontdekkingstocht te gaan vandaag, dus hebben we ons in het lokale zwembad gelegd van Myvatn. Het zwembad leek precies op de Blue Lagoon, maar dan kleiner. Rond 17:30 hadden we het wel voorgezien en zijn we ons gaan omkleden en weer door gereden langs de ring weg richting Myvatn. Na 5 minuutjes kwamen we bij een zijweggetje die we zijn ingereden, tussen allemaal lage rotsen, en hebben besloten vannacht weer in de tent te slapen. Zo gezegd, zo gedaan. De tent stond nu binnen 10 minuutjes op, ik had noudlesoep met bruine bonen voor Arden en maïs voor mij gemaakt. Het begon te regenen terwijl we in ons tentje kropen en onder het genot van het gekletter van de regendruppeltjes op onze tent, zijn we inslaap gevallen.

Dag 6 - 28 juli

08;30 , de wekker gaat. We hebben vanacht beide echt heerlijk geslapen in de mooie bedjes. We hebben ons even wat aangedaan en hebben ons volgepropt bij het ontbijt. Er lag vanalles klaar waar we gebruik van mochten maken. We hebben ook nog een paar boterkuipjes meegenomen, aangezien gisteravond bleek dat we inplaats van olijfolie azijn hadden gekocht. Erna hebben we onze spullen ingepakt en zijn we richting de lokalen sportschool met zwembad/sauna gereden. Hier konden we voor een tientje p.p. de hele dag gebruik van maken. We zijn eerst gaan sporten in de sportschool en daarna hebben we ons in de jaquzzi gelegd. We hadden ons enorm verheugd op de sauna, maar deze was "broken". Rond 15:00 zijn we weer vertrokken en hebben we besloten om van de ring road af verder naar het Noorden te rijden. Langs de weg staan allemaal oude huisjes, waarvan Arden het een goed idee vind om er eentje uit te zoeken om de nacht door te brengen. Het ene hutje was te onbereikbaar, het andere lag vol met modder en koeien uitwerpselen, het andere bleek toch niet verlaten te zijn. Op een gegeven moment begon onze weg tegen de bergen omhoog te lopen en voordat we het door hadden zaten we weer in de wolken. We bleven maar stijgen en stijgen, totdat Arden zei dat het landschap opeens wel heel erg zwart was. " Jolene, is dit geen vulkaan waar we tegenop aan het klimmen zijn?" .. Ik had helaas geen service dus ik kon het niet opzoeken. Ik pakte de landkaart van onze reisgids erbij .... Shit.. we zaten tegen een vulkaan op te rijden. Ik had toevallig nog vanochtend gelezen dat de vulkanen hier gemiddeld 1x in de 5 jaar uitbarsten... De laatste keer was de uitbarsting van 2010.. Niet zo een heerlijk gevoel kan ik je vertellen.. En dan reden we ook nog op zo een grindpad met diepe kuilen in de weg waar je heel voorzichtig moet rijden. Het miezerde dus de weg was lekker glad. Arden die flink gas moest geven bij hellingen van 14% ... Maar het was wel avontuurlijk!!!

We kwamen na weer een uur gereden te hebben in een vissersdorpje. Het weer was helaas slecht en het was erg mistig, waardoor we toch maar besloten om door te rijden. We hadden een zijweg van de Ring Road gevolgd, vonden deze weg langs de Noord-Oost kust ook ontzettend mooi, maar we hadden toch afgesproken om weer richting de Ring Road te rijden. We zijn nu al na 4 dagen aan het rijden. We hebben hier in het Oosten ontzettend veel regen en mist waardoor we zo weinig kunnen zien.   -> waardoor we hebben besloten om toch door te rijden richting het Noorden.

We zien heel veel opgestapelde stenen langs de weg. We hebben even opgezocht wat deze opgestapelde stenen betekenen. In het Ijslands heten ze : Steinvardta. Zo staat op internet dat de stenen stammen uit de 9e/10e eeuw. De mensen legden de stenen op bepaalde plekken op een stapel, zodat ze de weg terug konden vinden. Tegenwoordig maken mensen voor de leuk deze na, of worden er bij bestaande hoopjes stenen toegevoegd. Het is verboden om deze hoopjes af te breken. Sommige stammen echt nog uit de 9e/10e eeuw.. wauw!

We zijn langs de weg gestopt en daar heeft Arden op zijn slippers op een parkeerplaatsje wat te eten gekookt. Arden: bruine bonen met chilisaus uit blik en voor mij: spaghetti, kant en klaar uit blik. Heerlijk toch! Nou, niet dus. Na 6 happen had ik geen eetlust meer. We hebben besloten om nog wat door te rijdenen totdat we een redelijke plek vonden om te slapen. Na nog een uur gereden te hebben, had Arden het wel gehad en wilde die naast de weg op een parkeerplaats parkeren, dus dat hebben we gedaan. We zitten middenin een zwart landschap met veel regen en mist/wolken. Het is er ontzettend koud, maar we hebben gelukkig een auto waar we in kunnen slapen. Morgen rijden we naar het Noorden en dan hopen we op goed weer, zodat we ook weer wat stevige wandelingen kunnen gaan maken.

Dag 5 - 27 juli

02:00 's nachts. We schrikken beide wakker van de tent die op ons valt. Ofja, zo lijkt het. We zijn beide klaarwakker en kijken elkaar geschrokken aan. Wat is er aan de hand? Gisteravond was er hier nauwelijks wind en nu stonden we met ons tentje midden in windkracht 100. Ik heb even naar buiten gekeken , het was nog licht , en zag dat de lucht mooi blauw was -> gelukkig geen noodweer op komst. Wat maakt die wind een herrie zeg! Arden heeft de tentstokken ingeklapt en stenen op de hoeken gelegd. Poging 2 tot slapen ......

Update om 02:43. We hebben als een malle alle spullen ingepakt, in de auto gekwakt, en zijn in de voorstoelen gaan liggen. Wat was die wind f*king koud!! Ik zag op internet dat het nu 2 graden is.. laat staan hoe koud de wind dan wel niet is.. we liggen dus nu met z'n tweetjes voor in de auto in onze slaapzakjes. Heerlijk rustig en ook nog warm. We hebben al afgesproken dat we vanavond ook in de auto slapen-> mits we een beschutte plek weg van alle wind vinden. Arden ligt alweer als een roosje naast me te slapen, en ik ga ook maar weer eens verder slapen!

08:30, ik ben maar opgestaan want ik kon niet meer slapen. In het dichtbij gelegen riviertje heb ik mezelf wat proberen te wassen met het ijskoude water. Ik heb welgeteld drie keer mijn handen in het riviertje kunnen steken voordat ik het gevoel had dat mijn vingers van mijn handen af vroren. We hebben erna de auto een beetje opgeruimd en wat ontbeten. Om 09:30 zijn we weer gaan rijden en kwamen we na een kwartiertje rijden een wilde eland tegen!! Hij liep gewoon langs de weg! Hij had een reusachtig gewei, echt een prachtig dier! Ook begon het te regenen voor de eerste keer sinds dat we hier zijn. Met het weer hebben we tot nu toe écht geluk gehad.

Hier en daar zijn we gestopt bij wat watervallen. De ene nog mooier dan de andere. In de bergen zie je om de 100 meter een andere waterval. We merkten dat de weg steeds meer omhoog begon te gaan. Via een grindweggetje zijn we uiteindelijk geklommen tot op 550 meter hoogte, waar het leek alsof we in de hemel waren. Naast ons grote zwarte brokken steen waar het water van een klein watervalletje langs liep. Het was koud, maar heel gaaf om zo eens tussen de wolken samen te staan. Door de wolken heen zag je soms zwarte met wit besneeuwde bergtoppen in de verte. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel spannend vond, je zag namelijk geen hand voor ogen en er kwam nauwelijks iemand langs. Nadat we beide een plasje hadden gedaan. zijn we doorgereden richting Egilsstadir. Het was de bedoeling om richting Egilsstadir een plekje te zoeken waar we de tent op konden zetten, maar de wolken zaten vlak boven ons en het waaide ontzettend. We zijn dus maar doorgereden naar Egilsstadir en hebben hier wat boodschapjes gedaan. We zijn verder gaan zoeken naar een goede plek voor onze tent, maar het was of te rotsachtig,te weinig beschut of te waaierig. We hebben dus uiteindelijk maar een guesthouse gevonden en daar een kamer voor een nachtje gehuurd. Hier zit ook ontbijt bij voor helemaal niet veel geld, dus dat is wel fijn. Tot nu toe hebben we al 800 kilometer gereden in 3 dagen.. we zitten al aan de andere kant van het eiland! Het is niet de bedoeling dat we zo snel het eiland al rondgaan, maar in het Zuid-Oosten is er simpelweg niet veel te doen, waardoor we vandaag flink hebben doorgereden naar het Oosten van Ijsland.

We hebben in ons kamertje met het gaspannetje wokgroente met rösti rondjes gemaakt. Toen ik aangaf dat ik de groente wel wat zuur vond smaken, wel lekker maar zuur, heb ik eens even de olijfolie gecheckt. En wat denk je .. Azijn! Haha! Een van ons heeft zich flink vergist in de winkel.. We hebben het ons 's avonds gezellig gemaakt en genoten van de "luxe". We zagen dat hier vlak in de buurt een zwembad in met hot springs en een sportschool, eens even kijken of we daar morgen terecht kunnen om even flink wat te sporten en om te genieten van de hot springs.

Dag 4 - 26 juli

Om 07:00 werden we gewekt door een auto die naast onze tent was aan het toeteren. Arden heeft gister avond toch nog een kaartje gekocht voor hier op de camping te mogen staan. Wel maar eentje, wat ons dan weer een tientje bespaard heeft. Hier op de camping zijn douches, dus we dachten dat we eventjes snel konden douchen. Toen we ons samen in een douche hadden opgesloten en we beide klaar stonden om eronder te springen, bleek dat je 300 kronen moest betalen voor 5 minuten te kunnen douchen. Die hadden we niet bij ons.. daar stonden we dan. Uiteindelijk hebben we ons maar met het mini wasbakje gewassen. Pff.. wat was dat een gedoe en wat een geklieder.  Na het douchen hebben we ontbeten, de tent ingepakt en weer vertrokken richting de ringweg.

Na een uurtje rijden kwamen we aan bij de zwarte standen van Dyrholaey. Hier hebben we een korte stop gemaakt want de wind was mega sterk en mega koud. Maar wat een prachtig gezicht die zwarte stranden. De golven sloegen met enorme kracht omver en het zand werd meegesleept door de harde wind. In een restaurantje vlakbij hebben we wat gegeten en zijn toen weer doorgereden richting de gletsjers die we in de verte zagen liggen. Onderweg kreeg ik het geweldige idee om richting Landmannalaugar te rijden via een 4WD weg. Slecht idee -> halverwege ( 20 minuten verder ) konden we omdraaien vanwege de enorme kuilen in de weg. Daarna had ik nog zo een actie, maar gelukkig besloten we om de weg na Laki al eerder op te geven en om te keren. De wegen in het binnenland zijn echt niet goed voor gewone auto's. Op een gegeven moment kwamen we op het idee om weer een klein zijweggetje te nemen, waar we eigenlijk weer niet met onze 2WD auto mochten komen, en hadden onze auto een stuk verderop naar de gletsjer toe geparkeerd. Na 10 minuutjes lopen kwamen we bij een klein meertje waar de gletsjer uitmonde.. Het was fantastisch mooi!! En het mooiste van alles, we konden er vollop van genieten want niemand anders was daar!!

Weer verder langs de ringweg gereden kwamen we bij Jökulsarlon, een groot gletsjer meer wat wel wat toeristischer was. Hier zijn we niet zo lang gebleven omdat het best wel druk was. Sowieso hadden we vandaag veel kilometers gemaakt en hadden we wel honger. Na nog zeker een dik uur te hebben gereden vond Arden eindelijk een plekje waar we uit het zicht stonden van de ringweg, en waar we niet op prive land van een boer stonden. We hebben de auto geparkeerd, onze tent opgezet en maiskolven gekookt met als 2e gerecht beide een noedelsoepje. We liggen vlak langs een klein riviertje waar we zo lekker fris water uit kunnen pakken. Uit bijna alle riviertjes kan je je flesje vullen en dan heb je gewoon schoon drinkwater! Na het eten zijn we nog langs het riviertje gaan lopen en hebben we onze afwas schoongemaakt in het riviertje. Heerlijk leventje zo toch!!  'S avonds kwamen we er nog echter dat we onze slaapzakken aan elkaar kunnen vastristen. Ik hoop dat ik vanavond dus wat beter slaap en het niet meer zo koud heb als gisternacht!

Dag 3 - 25 juli

06:30 lokale tijd.. de Canadezen zijn aan het ontbijten want die gaan zometeen naar het vliegveld vertrekken. Ik hoor vanuit mijn kamer hoe ze met elkaar kletsen en hoe ze hun koffers het trappenhuis afslepen. Arden ligt nog lekker te slapen naast mij. Vandaag krijgen we onze huurauto, wat betekent dat we vanaf vandaag het hele eiland rond zullen gaan trekken. Je hebt hier in Ijsland een ring road die rond de hele kust van ijsland loopt. Deze zullen we de komende 3 weken gaan berijden. Omdat we een 2W aandrijving auto krijgen, mogen we niet het ruige landschap in met de auto. Voor ons is dat geen probleem, we zetten de auto ergens veilig neer en we gaan hikend het binnenland in. Gisteravond hebben we ons nog gedoucht, want er zit een kans in dat we dat voorlopig even niet meer kunnen. Als je hier doucht of water uit de kraan haalt, ruik je gelijk de zwavel in het water, een beetje de geur van rotte eieren. Niet erg hoor, maar wel even wennen.

Om 9.30 uur zijn we vertrokken naar de bushalte om de bus te pakken naar Reykjavik airport. Daar konden we om 10.00 uur onze huur auto gaan ophalen. Om 10.30 uur kwamen we aan op Reykjavik airport. Arden begon opeens enorm te twijfelen of we daar wel moesten zijn. Na wat discussies en door Google Maps kwamen we erachter dat we in de buurt zaten. Nadat we nog twee keer verkeerd waren gelopen, ben ik eens gaan bellen en wat bleek? Ik had in het begin al gezegd dat we het vliegveld in moesten lopen, Arden wilde persee de andere kant oplopen, enja ik had dus gelijk! (1-0) Als kippen zonder kop hebben we daar rondgerend, omdat we om 11:00 moesten uitchechen.. Toen zijn we dichtbij het vliegveld bij een gebouwtje naar binnen gelopen waar op stond " Air Iceland connect " om om hulp te vragen. En wat denk je dat daar lag? De balie van Thrifty auto rental Iceland. Na het invullen van wat papieren, kregen we een knal rode luxe Ford Fiesta toegewezen. Supergaaf! Hier kunnen we wel de drie komende weken mee vertoeven! We zijn snel naar onze Airbnb gereden,hebben alle spullen ingepakt, zijn nog wat boodschapjes gaan doen en hebben uiteindelijk de landkaart erbij gepakt. Waar gaan we als eerste naartoe?!?

Vanaf Reykjavik hebben we de ring weg nummer 1 richting het zuiden gevolgd. Langs vlakke weides met schaapjes en koeien, met in de verte een uitgestrekt berglandschap met hier en daar wit besneeuwde toppen. De ring weg leidde ons naar de bergen in de verte. Onderweg kwamen we een waterval tegen waar enorm veel mensen bij stonden . Hier zijn we even gestopt om naar de waterval toe te lopen. Deze waterval heette  Seljalandsfoss (foss=waterval) en is bekend vanwege zijn hoogte en bereikbaarheid. Je kunt er namelijk achterdoorlopen. Dit hebben we ook gedaan. Kleddernat werden we, maar het was echt prachtig om mee te maken. Door het opspattende water ontstond er een regenboog. De zon scheen en het moment was gewoon perfect. We hebben nog geprobeerd om boven op de waterval te komen, maar dat is niet gelukt.

Na weer een uur gereden te hebben, kwamen we langs een andere waterval. Deze waterval heet Skogafoss, en is ook een hele bekende waterval in IJsland. We zagen allemaal tentjes staan en besloten om ook hier de nacht door te brengen. Samen hebben we onze tent opgezet, nadat we een uur hebben lopen kibbelen over hoe hij nou moet staan. Arden raakte geïriteerd, ik raakt geïriteerd (" Arden, doe het dan ook maar lekker zelf!") maar hij staat! We hebben besloten om bruine bonen te maken als avondeten. We hebben een gasbrandertje bij de supermarkt gekocht en ik had een pannetje meegenomen van thuis. Na de bruine bonen besloten we om nog een kleine bergwandeling te gaan maken naast de waterval. Door middel van trappen kwamen we bovenop en we zijn nog een stuk verder gelopen. Op een gegeven moment zijn we in het gras gaan liggen en hebben we van het uitzicht genoten. Het was echt prachtig daarboven! We besloten om toch maar terug te lopen naar onze tent en hebben daar nog via de laptop een filmpje gekeken. Arden merkte 's avonds op dat iedereen een kaartje aan hun tent had hangen. Moesten we dan betalen om hier te mogen staan? We hebben gedaan alsof we van niks wisten en zijn gaan slapen. Voor de zekerheid hebben we de wekker vroeg gezet zodat we vroeg weer weg kunnen zijn.

Dag 2 - 24 juli

We zijn vanochtend vroeg wakker geworden omdat ik niet meer kon slapen door het licht dat de kamer inscheen. Ik heb Arden wakker gemaakt en we hebben nog eventjes in bed wat zitten kletsen. Zoals ik gisteren al aangaf zijn er meerdere kamers in onze Airbnb. Vanochtend zijn we erachter gekomen dat er drie mensen uit Canada naast onze kamer zitten, 1 kamer leeg is en de andere kamer bezet werd door de twee mensen uit Duitsland. Een van de Canadezen kwam bij ons zitten en vertelde dat zij al twee weken door Noorwegen hadden gereisd. Ze hadden op het laatste moment besloten om ook nog even langs Ijsland te gaan, en morgen vliegen ze terug naar Canada. Ondertussen zijn we er ook achter gekomen dat de twee duitsers moeder en zoon zijn en beide fotograaf als beroep zijn. Arden had een camera op hun kamer zien liggen. De jongen vertelde dat hij een camera had die nog werkte op rolletjes. Deze vakantie had hij alleen maar 100 foto's kunnen maken. Hij vertelde dat hij zich erop verheugde om de foto's te laten ontwikkelen, want dan kon hij pas zien of de foto's waren gelukt. Ja, zo ging dat vroeger. Dat kunnen wij ons amper nog voorstellen. Vandaag stond op de planning om naar Reykjavik te gaan, dus na het ontbijt vertrokken we richting de bushalte om daar de bus naar Reykjavik te nemen.

Wij dachten dat het nemen van de bus hier simpel zou verlopen. Wij dachten ook dat we overal met onze pinpas zouden kunnen betalen. Blijkbaar kan je in de bus alleen maar contant betalen met Ijslandse Kronen (ISK). De buschauffeur wijste ons naar de bank aan de overkant waar we 1000 ISK , wat ongeveer €8,21 is, hebben gepind. Op het moment dat we ons omdraaiden en terug naar de bus liepen klapte de deuren dicht en reed de bus vlak voor onze neus weg. Nouja zeg! Hij wist dat we meewilden! Na ongeveer 20 minuutjes kwam er nog een bus waar we wel mee mee mochten rijden naar Reykjavik.

In Reykjavik hebben we de Hallgrímskirkja bezocht. Deze kerk is de grootste van heel Ijsland en vanaf de top schijn je een prachtig uitzicht te hebben over Reykjavik. Omdat er enorm veel mensen in de rij stonden hebben we besloten dit niet te doen. Ook zijn we naar de Sun Chart gewandeld. Dit is een sculptuur van een Viking boot. Waarom dit zo beroemd is?!?.. Geen idee. We konden er in ieder geval weinig over vinden. We hebben de rest van de middag door Reykjavik gewandeld ( wat is de lucht hier ontzettend blauw!) en hebben wat te eten gehaald bij de supermarkt voor tussen de middag en voor 's avonds. We waren welgeteld €22.- euro kwijt voor 2 broodjes en 2 bakjes yoghurt (!!). We wisten dat het eten hier in Ijsland heel duur moest zijn, maar dit was wel even slikken. De locals hier in Ijsland wonen allemaal in huisjes gemaakt van golfplaten in alle kleuren ( zie foto ). Ik denk persoonlijk dat dit helpt tegen de regen/sneeuw/koude wind. Tegen het einde van de middag hebben we de bus teruggepakt naar Hafnarfjörður.

Eenmaal terug in onze Airbnb hebben we een een aflevering van The Walking Dead gekeken terwijl onze pizza's in de over lagen. We hadden besloten vanavond als laatste "luxe" maal een pizza te eten, omdat we vanaf morgen niet meer een keuken tot onze beschikking zullen hebben maar enkel één pannetje op een gasbrandertje. Toen we aan de pizza's zaten kwamen de drie Canadezen terug van hun laatste dagje in Ijsland, ze vliegen namelijk morgenvroeg terug naar Toronto. Ze vertelde dat ze vandaag de halve Golden Cirkel hadden gedaan. Hierover later meer, want Arden en ik zullen ook de Golden Cirkel afgaan met de auto. Ze hadden enorm slecht weer gehad, terwijl wij echt een warme dag hadden gehad in Reykjavik, de hoofdstad van Ijsland. We raakten aan de praat met de Canadezen en Anna , onze gastvrouw, kwam ook binnen om het afval op te halen. Zo hebben we toch een uur met z'n alle in de keuken staan praten. Anna ging er weer vandoor en wij wilden ook terug naar onze kamer lopen, meer de Canadezen stopten maar niet met praten. Het was enorm gezellig! Begrijp me niet verkeerd, maar wij waren best moe en wilden ons even terugtrekken naar onze kamer. Ze vertelden over Noorwegen en dat we er écht een keer naartoe moeten gaan, en dat je overal kan wildkamperen, dat alles daar gratis was voor toeristen en ze een super tijd daar hadden gehad. Ook vertelden ze over Saoedi Arabië en dat je daar maar 20 dagen mag blijven. Als je langer daar blijft dan je visum geldig is moet je voor de rechten komen en wordt je paspoort afgepakt. Als wij iets vroeger over Ijsland, konden ze daar helaas nauwelijk antwoord op geven, ze waren hier maar namelijk een paar dagen geweest.

Arden en ik hebben 's avonds nog een filmpje gekeken. We zijn vroeg gaan slapen, want morgenochtend moeten we om 10:00 op Reykjavik Airport zijn om onze huurauto voor de komende drie weken op te halen, we hebben er zin in!!

Dag 1 - 23 juli

Onze wekker wekte ons vanochtend om 09:00, omdat we vandaag naar Reykjavik gaan met de bus, die om 11:00 vertrekt. Het oude lieve kleine vrouwtje dat ons gisteravond had ontvangen vertelde dat we een ontbijtje gewoon in de keuken konden maken. Dus zo gezegd, zo gedaan. Wij eerst even snel gaan douchen en toen op naar de keuken. We hadden keuze uit : wit tosti brood met jam, kaas, salami of een ander soort vlees. Rendier? Papegaaiduikers worst? We konden het in ieder geval niet plaatsen. Ook was er cornflakes met melk of yoghurt, maar dan van die chocolade/suiker cornflakes die je koopt voor je kinderen als ze zeuren dat ze niks lusten, zo een cornflakes waren dat. Tijdens ons ontbijt waren er nog twee mannen in de keuken aan het ontbijten. We hoorden dat ze Duits spraken en zijn dus een gesprekje begonnen. Jolene in het Duits en Arden in het Engels. Arden vroeg wanneer ze hier waren aangekomen want hij dacht ze te herkennen van onze vlucht en dat klopte dus ook nog.. Wat een geheugen! Een man vertelde dat hij een vriend had wonen in Vaals. Ja, dat plekje kennen we wel! Na ons "gezonde" ontbijt hebben we onze tassen gepakt en zijn we richting de bus gaan lopen. (Zie filmpje bij video's). Hier zouden we een uur inzitten naar Reykjavik. Onderweg kwamen we langs plekken met de gekste namen: Fjördur ( die nog meevalt ), Kirkjörgeroi en Vatnsleysustrandarvergur. Wie die laatste 10x snel achter elkaar zonder een fout te maken kan zeggen, nemen we iets speciaals voor mee uit Ijsland!

Na een kleine 50 minuten kwamen we aan in Hafnarfjörður (die gekke o spreek je uit als een d...) waar we zijn uitgestapt. Eigenlijk hadden we de bus genomen door naar Reykjavik, maar gelukkig kwamen we er halverwege achter dat we eerder moesten uitstappen, anders konden we weer de bus terug pakken. In de bus zaten allemaal backpackers. Ik had me op het vliegveld een beetje raar gevoeld met mijn backpack kleren en dikke wandelschoenen aan, maar hier voelde ik me wel thuis. Eenmaal uitgestapt zijn we in ongeveer 15 minuten naar onze Airbnb gelopen:

Hier werden we verwelkomt door de buurvrouw, die in gebrekkig Engels aangaf dat ze nog niet klaar was met poetsen. We vertelden haar dat we alleen even onze backpacks wilden afgeven aangezien we anders moesten sjouwen met onze bagage. Ze vond dit geen probleem en gaf ons kamer 4, die wel al gepoetst was. Ze heeft ons uitgelegd waar alles te vinden was in de keuken. Onze Airbnb bestaat uit een keuken, een badkamer en nog uit 3 andere kamers. Klein, maar fijn! We vroegen haar of ze ons kon uitleggen waar een supermarkt was. We hebben proberen te luisteren, en knikten gretig dat we haar begrepen, maar het was meer IJslands dan Engels. Normaal kan je wel wat opmaken uit een vreemde taal, maar dit was/is echt niet te begrijpen. Ik vroeg hoe ze heette en ze heeft het me verteld, maar Arden en ik zijn het alweer vergeten. Wij dachten iets van Tuna, Funja, Tunia. We hebben er uiteindelijk maar Tonno van gemaakt -> makkelijk te onthouden. We zijn dus maar snel naar buiten gelopen en Arden heeft met zijn GPS gevonden waar we moesten zijn. We hebben een wandeling gemaakt door Hafnarfjörður, hebben wat boodschapjes gedaan en zijn toen weer teruggelopen. In de winkel zagen we lams koppen liggen in de diepvries. We hebben gezamenlijk besloten om dat "culinaire hoogstandje" over te slaan tijdens ons verblijf in IJsland -> en daarbuiten.

11.041 Stappen verder waren we weer aangekomen in onze Airbnb. We hebben samen wat koffie gemaakt en tot onze verrassing kwamen nog twee nieuwe mensen binnen. Een jongere man en een oudere vrouw, beide uit Duitsland. Wij probeerden een gesprek aan te gaan, maar op de een of andere manier hadden ze hier totaal geen zin in en gaven nauwelijks antwoord. Helaas pindakaas.

In onze Airbnb hebben we WIFI, dus we besloten om een filmpje van de bucketlist familie te kijken. We hebben afgesproken om morgen naar Reykjavik te gaan met de bus. Vanaf dinsdag krijgen we pas de huurauto en kunnen we echt het land intrekken. We verheugen ons hier zo enorm op! Nadat we wat gegeten hadden besloten we om nog even naar een barretje hier in de stad te gaan. We hadden vanmiddag een Viking barretje gevonden, maar helaas was deze toen nog niet open, dus zijn we hier nog even naartoe geweest. We besloten om ook nog even langs de haven van Hafnarfjörður te lopen. Via rotsen kwamen we terecht bij een open plaatsje waar we zijn gaan zitten. Helaas konden we niet echt van een zonsondergang genieten omdat hier in Ijsland de zon in de zomer snachts nauwelijks ondergaat. We zijn om 21:30 lokaletijd (=23:30 NL tijd) naar onze Airbnb gelopen en gaan slapen.

1. Elvi:
    23 juli 2017
    goede reis en veel plezier en ......geniet ervan
  2. Martin & Claudia:
    23 juli 2017
    Je kunt altijd nog boeken gaan schrijven, je schrijft leuk! Enjoy your trip!
  3. Elvi:
    23 juli 2017
    ja je schrijf leuk dat is waar ....
  4. Luc L.:
    24 juli 2017
    Leuk om jullie zo te volgen. Geniet van jullie reis.
  5. Oma gerda:
    24 juli 2017
    wat een prachtige foto,s en wat een goed reisverslag ik geniet ervan ik wens jullie nog een fijne reis verder liefs oma
  6. Desire jussen:
    Geweldig geschreven ,geniet lekker samen,
  7. Vera:
    24 juli 2017
    Je schrijft echt ontzettend leuk! En wat een mooie foto's. Geniet ervan! Liefs.
  8. Ruudje:
    24 juli 2017
    Gaat goed met jullie...maar wat is het eten daar duur..phoe hey..blijf schrijven..blijven wij lezen..Have fun
  9. Lindsay:
    25 juli 2017
    Fijne vakantie geniet ervan samen
  10. Luc L.:
    25 juli 2017
    Ik heb nog een keer gelezen. Ben jij misschien familie van Suzanne Vermeer? Je schrijft super. Grts Luc
  11. Kim:
    25 juli 2017
    Super leuk geschreven, lijkt bijna alsof we er zelf bij zijn! Nu al veel bijzonders gezien en er gaat nog zoveel komen, ben benieuwd! Geniet er van lieverds! Liefsss.