Ijsland week 3

7 augustus 2017 - Borgarnes, IJsland

Dag 21 - 12 augustus .. ARDEN JARIG!

Lang zal hij leven, lang zal hij leven! Nee.. zo begon onze ochtend niet. Arden vindt het niet fijn als ik s' ochtends hyper actief ben, dus ik heb het zingen bewaard voor iets later op de dag. We hebben in de eetzaal ontbeten ( om de beurt want we zijn een lepel en een mes kwijt.. de blikopener heeft het ook al begeven..) en even overlegd wat we vandaag gaan doen. Arden wilde lekker rustig aan doen, dus we hebben weer lekker lui in de zon gelegen, wat gewandelt door het dorpje hier en langs de zee.

S' avonds hadden we omelet met veel groenten gegeten en zijn we nog naar een lokaal barretje geweest waar we wat drankjes hebben gedronken om te vieren dat de boys jarig zijn. Het was een rustige dag, maar wel een fijne dag. Ik kan niet veel typen over deze dag omdat we ook niet echt veel hebben gedaan.. helaas. Maar ik beloof jullie, morgen begint week 4 .. een nieuw reisverhaal, waarin we gaan liften met onze grote backpacks.. ben eens benieuwd!

Dag 20 - 11 augustus

Vanochtend wakker geworden in ons tentje, lekker weertje vandaag! We hebben besloten om lekker rustig aan te doen en er een luier dagje van te maken. Zo hebben we lekker laat ontbeten, op de laptop wat serietjes gekeken in de zon. Op onze matjes in de zon een middag dutje gedaan en s' avonds , drie keer raden , witte bonen in tomatensaus gegeten. Jullie denken misschien dat we na deze vakantie beide 10 kilo lichter zijn, maar wees maar niet bang.. chocolade repen en koekjes zijn hier niet zo duur! Kortom hebben we vandaag een rustig dagje gehad.

Totdat.. om 22;00 Ijslandse tijd, Arden op de wc zat en Britt hem begon te facetimen. Huh waarom?!

Nou...

We waren het eigenlijk helemaal vergeten...

Dat het in Nederland 2 uur later is...

En het daar dus al 12 augustus was ...

En Arden jarig was!

We hebben even gefacetimed met de hele familie. Dat was toch wel heerlijk om elkaar weer even te kunnen zien en spreken. Kortom toch nog wat meegemaakt vandaag !

Dag 19 - 10 augustus

Vandaag was Martin jarig, dus hebben we even een berichtje ingesproken en hem al het beste vanuit Ijsland gewenst. Zoals ik al had aangegeven, hebben we maar weinig kunnen slapen door die rot kinderen naast ons. We hebben onze spullen ingepakt, ontbeten en zijn doorgereden naar een camping in Grindavik. Vanuit Grindavik kan je tevoet naar de Blue Lagoon lopen, dacht ik, maar daar later meer over. Een weekje geleden hadden we kaartjes gekocht voor de Blue Lagoon op 10 augustus om 18:00. We hebben onze spullen op de camping gedropt, de tent alvast opgezet en hebben de auto teruggebracht naar Keflavik Airport. Dit was ook nog een heel gedoe...

We kwamen bij de balie aan waar de sleutels afgegeven moesten worden. De man achter de balie vroeg of we een goede reis hadden, we antwoorden maar hij liet ons niet eens uitpraten. We waten met de auto op een " F-road" gezien. Je hebt hier in Ijsland wegen waar je alleen maar met een 4WD mag rijden , F-roads dus. Dit hadden ze gezien door middel van de wifi in onze auto. Wait, wat? Wifi? Hadden we wifi in de auto? Ja .. en het was gewoon gratis. Typisch iets voor ons. Maar omdat we dus op een F-road waren gezien, werd de auto nu naar de garage gebracht om te kijken of er iets mee aan de hand zou zijn. Binnen drie dagen zouden we wat te horen krijgen... we zijn eens benieuwd.

Oké, auto hadden we niet meer, maar we moesten toch weer in Grindavik geraken... we hebben beide dus vandaag voor de eerste keer in ons leven gelifd. De eerste auto die voor ons stopte was een duits stel dat regelmatig in Ijsland kwam. Ze hadden net hun huur auto opgehaald en wilden ons wel naar de weg richting grindavik afzettend. (Grindavik ligt nogal afgelegen). Erna konden we instappen bij een jonge moeder die ons weer 3/4 kilometer verder dropte omdat ze van onze weg moest afwijken. Erna stopte een man uit India, die woonde in California, was voor zijn werk uit India net terug en was nu een paar dagen op vakantie met zijn vrouw. Met hen hebben we uiteindelijk de hele weg naar Grindavik mogen meeliften. Hij vond ons blijkbaar heel grappig, want hij moest vaak heel hard lachen om grapjes die we maakte. Zijn vriendin was iets stiller, en we hadden allebij door dat hoe zij met elkaar omgingen nogal van een hele andere cultuur afkwam.

Eenmaal terug bij de tent hebben we nog wat geslapen, aangezien we zo weinig slaap hadden gehad door die huilende kinderen. We hebben pannenkoekjes gemaakt en zijn rond 17:00 weer beginnen te liften richting de blue lagoon. Deze keer verliep het wat minder makkelijk, we waren al een halfuurtje aan het lope toen eindelijk een Ijslandse man ons in een busje mee wilde nemen naar de afslag van de Blue Lagoon. Daarna werden we wel weer snel opgepikt door een jonge knul die moest werken in het hotel naast de blue lagoon. Dus iets over 18:00 kwamen we aan bij de blue lagoon.

WAUW! Wat was dat mooi! Je ziet dat het natuurlijk een grote toeristische attractie is, maar het is super om daar een plons te mogen nemen in dat heldere water. Op de promotie foto's zie je dat het water super blauw is, maar wij vonden het meer naar het groen toeliggen. Het was helemaal niet meer zo druk dus we hadden alle ruimte om lekker te dobberen. We kregen bij een barretje een silica masker, dat een grote vieze witte brei was die je op je gezicht kon smeren, opdroogde en je na 10 minuutjes moest afwassen. Wij zaten helemaal onder, haha! We hadden beide een drankje besteld bij de pool bar, jaa life is good.

Rond 21:00 besloten we om ons te gaan douchen en hadden we afgesproken dat we rustigaan konden doen. Toen ik klaar was heb ik op Arden gewacht en Arden was blijkbaar al op mij aan het wachten net om het hoekje. Zo hebben we dus een halfuur elkaar zitten zoeken...  toen we elkaar eindelijk gevonden hadden , Ardens telefoon was leeg, zijn we terug gaan liften naar Grindavik. We kwamen terecht bij een duits stelletje, ik kwam opeens helemaal niet meer uit mijn woorden, en daarna bij een ijslander die een klein jongetje van 8 maanden op de achterbank had zitten. Zo schattig! Rond 22:00 waren we thuis, hebben we ons verzorgd en zijn we gaan slapen.

Dag 18 - 9 augustus

Heerlijk! Wakker worden in een lekker bed! Het enige wat minder leuk was is dat er zoveel lawaai was dat we lekker vroeg wakker waren. We hebben nog lekker lang in bed gelegen, gekletst over van alles en zijn pas tegen 11u ons gaan verzorgen en gaan ontbijten. We hadden via internet gelezen dat op woensdag het Nationaal museum van Reykjavik gratis te bezoeken is, en aangezien we vandaag de laatste dag de auto hebben, vonden we dat wel leuk om te doen.

Eenmaal aangekomen bij het museum bleek het al heel lang te zijn geleden dat je op woensdag niet hoefde te betalen... we hadden van de nederlanders in het Hostel gehoord dat het het geld niet waard was, dus hebben we besloten om naar een ander museum te gaan, dat meer interactief zou zijn, wat ons dus wel leuk leek.

Dit museum was gebouwd rondom een huis dat er 1000 jaar geleden heeft gestaan. Je zag nog de resten van het huis hier en daar. Ook werd er allemaal materiaal tentoongesteld dat rondom het oude viking huis was gevonden. We hebben na het museum nog een koffietje gedronken en zijn toen terug gereden naar het hostel, waar we de filmpjes/foto's die zijn gemaakt met de Gopro hebben bekeken. Zo leuk!

S' avonds hebben we pizza gehaald bij de supermarkt en hebben we die in de oven gestopt. Wat was dat genieten! Na het eten nog wat genetflixt ( serie gekeken via een online streamingdienst ) en vroeg gaan slapen. Achteraf maar beter ook, want om 06:00 hoorden we huilenden chinezen kindjes , waardoor we niet meer hebben kunnen slapen....

Dag 17 - 8 augustus

Na een nachtje op de camping in de Golden Cirkel geslapen te hebben, hadden we besloten om er een dagje Reykjavik van te maken. We zijn met de auto naar Reykjavik gereden, hebben de auto geparkeerd en zijn het centrum ingelopen.

Winkeltjes bezocht, paar souveniertjes gekocht, koffietje gedronken en rond 16:00 weer weggereden uit Reykjavik. We hadden besloten om de nacht door te brengen in een backpackers hostel. Naast het Hostel lag ook een camping, maar voor die prijs hadden we toch maar besloten om in een kamer met 6 bedden te gaan slapen, want een matras ligt zo lekker.

Arden kwam erachter dat er een wasmachine en een droger hier te vinden waren, dus we hebben onze vuile was met de wasmachine kunnen wassen! Toen we aan het wachten waren bij de droger stond er ook een Nederlandse vrouw die ook een wasje was aan het draaien. Ze vertelde dat ze reisbegeleidster was van de organisatie "NoSun" en dat ze groepsreizen voor vrijgezellen deed organiseren. Ze vertelde dat de vandaag de eerste groep, waar ze 15 dagen mee heeft rondgetrokken op het vliegtuig terug naar Nederland had gezet, dat ze morgen een dagje vrij heeft en naar Reykjavik gaat, en dat ze overmorgen weer een nieuwe groep moet ophalen van het vliegveld en daar weer 15 dagen mee gaat rondtrekken. Wauw! Wat lijkt me dat leuk! Ze vertelde dat ze dit werk alleen maar deed in de zomervakantie, want door het jaar heen was ze lerares van laaggeschoolde asielzoekerskinderen. Misschien iets voor volgend jaar? Reizen en ook nog geld verdienen!

'S avonds hebben we in de eetzaal met twee andere nederlanders, een stelletje van 28 jaar, aan de tafel gegeten. Ze vertelden dat zij wel een 4 WD auto hadden geleased en dat ze ook veel door het binnenland hebben gereden. Zij waren in totaal 15 dagen geweest, hebben het hele eiland kunnen rondrijden en vertrekken morgen weer richting huis. Het is wel heel gezellig zo een Hostel, want je leert veel mensen kennen en je kan je reisverhalen delen met elkaar.

We hebben na het eten nog wat series gekeken via netflix in de grote zaal. We zijn rond 00:00 naar bed gegaan, maar dat hadden we beter iets eerder kunnen doen. Gedurende de nacht hebben we zo ontzettend veel lawaai gehoord.. Een ijzeren deur die de hele tijd ergens buiten dichtwaaide, geklop op de deuren midden in de nacht, en dan ook nog huilende schreeuwende kinderen om 07:00 s' ochtends, dat we nauwelijks geslapen hebben. Daarnaast snurkt Arden soms, maar dan gaf ik een duw vanuit onderen van het stapelbed, en dan sliep hij weer geluidloos verder.

Dag 16 - 7 augustus

Golden Cirkel dag! Vandaag stond op de planning om samen de golden cirkel te gaan bezoeken. De golden cirkel bestaat uit drie "attracties" die je op een dag kan bezoeken. Ook liggen ze dicht bij elkaar aan een weg, dus het is makkelijk om er to komen.

Als eerste kwamen we langs Thingvellir National Park. Ik heb even wat informatie opgezocht op Wikipedia, dat is het duidelijk wat dit park zo speciaal maakt:

Bij Þingvellir is de Midden-Atlantische Rug heel duidelijk zichtbaar. Dit gebied is de scheidingslijn tussen het Noord-Amerikaanse (ten noordwesten van de kloof) en het Euraziatische (ten zuidoosten van de vlakte) continent, met de vlakte zelf als scheiding. Op deze plaats drijft IJsland door tektonische bewegingen schoksgewijs met een gemiddelde snelheid van 1 à 2 cm per jaar uit elkaar, waar diverse fenomenen van getuigen: diepe klovengevuld met zeer koud en helder water gevoed vanuit ondergrondse waterbronnen, fissuren, barsten, watervallen, verzakkingen en breukvlakken. Een aanzienlijk gedeelte van de vlakte is bedekt met lava van de nabij gelegen schildvulkaan Skjaldbreiður, die 9000 jaar geleden nog actief was. Het is ook deze lava geweest die de waterafvloed van het gebied blokkeerde waardoor het Þingvallavatn kon ontstaan. De Almannagjá kloof is ontstaan doordat er een grote aardverzakking heeft plaatsgevonden waarbij de grond over een lengte van zo'n 16 km plaatselijk 30 tot 40 meter daalde. De laatste aardverzakking vond in 1789 plaats waar de vlakte na een aardbeving in 10 dagen tijd met 60 cm daalde.

In dit park zijn dus allemaal scheuren in de aardkorst te vinden. Silfra, die gevuld is met water, is de toeristische attractie van dit park. Er worden veel duik en snorkel excursies georganiseerd in Silfra. Helaas kost dit 140 euro p.p. voor even te mogen snorkelen, en dat vinden we wel weer overdreven duur. We hebben met de gopro onder water kunnen filmen, dus we hebben toch een glimp van het heldere water kunnen opvangen.

Na Thingvellir National Park zijn we doorgereden naar Geysir. Deze plek heet zo vanwege de vele waterwaterbronnen en geisers die er te vinden zijn. Hier waren ontzettend veel toeristen, dus dat was wel minder. We hebben wat filmpjes ( zie videos) en foto's gemaakt en zijn toen doorgereden naar Gullfoss, de grootste waterval van Europa.

Bij Gullfoss was het ook druk, maar het gebied was zo groot dat het niet eens echt opviel. Wat was dat een lawaai! Zo mooi hoe die watervallen blijven doorgaan. Van die watervallen hier in Ijsland krijg ik nooit genoeg. We zijn hier even gebleven ( niet te lang want dan word je kletsnat ) en zijn richting de terugweg naar een camping nog langs een dode vulkaan gereden. In de krater van de vulkaan was een grote plas turquoise kleurig water te vinden. Dit water was gewoon grondwater, zo kunnen ze hier zien of er veel of weinig water in de grond zit.

We zagen langs de weg een camping liggen en hebben besloten om de nacht op de camping door te brengen. We hebben hier douches en wc's, en dat is toch wel fijn. We hebben nog 2 dagen de auto, dus morgen en overmorgen kunnen we nog met de auto dingen bezoeken. Erna hebben we nog 4 dagen waarvan we een dag naar de Blue Lagoon gaan. 'S avonds hebben we nog een drankje gedaan en zijn we vroeg gaan slapen.

Dag 15 - 6 augustus

Na een heerlijke nacht in een bed te hebben geslapen, zijn we opgestaan, ontbeten en hebben we alvast onze spulletjes ingepakt. Kristinn had verteld dat die vroeg moest opstaan on te werken in de visfabriek, dus die was al weg. We zijn nadat we alles hadden ingepakt naar de Hot Spring gereden. De "populaire" hot spring was gewoon een zwembad met een klein bubbelbad erbij... wij hadden meer op iets natuurlijkers gehoopt, maar dit was ook heerlijk om even in te baden.

We hadden besloten om vandaag terug te rijden meer naar het zuiden richting Reykjavik. We hebben tot en met 10 augustus de auto, dus we moeten even goed inplannen wat we nog willen zien en wanneer we dat gaan doen. Morgen gaan we de Golden Cirkel rond. De Golden Cirkel staat bekend als een toeristische attractie van natuurwonderen die je in een dag kan rijden. Dit is vooral voor mensen die niet zolang in Ijsland zijn en toch wat willen zien. We proberen morgen avond na de Golden Cirkel wat door te rijden richting Landmannalaugar, zodat we overmorgen een plons kunnen maken in de krater van een dode vulkaan.

Vandaag hebben we dus eigenlijk een rustige dag gehad. In de auto hebben we veel gekletst over van alles en nog wat. Het is echt fijn en verfrissend om af en toe van die gesprekjes te hebben. Ik zelf kan zo mijn hart luchten over van alles en je bouwt zo toch weer meer een band op, niet dat we die niet hadden maar het maakt ons alleen maar sterker en sterker. Ook over onze discussies die we hebben gehad afgelopen vakantie, in mijn ogen maakt ons dat alleen maar sterker, vooral als we er naderhand zo goed over kunnen praten waarom bepaalde dingen gebeuren en hoe we ermee omgaan.

De terugreis was relaxed. We hebben savonds proberen in het wild te kunnen kamperen, maar aangezien we dichtbij Reykjavik, een nationaal park en heel veel boeren zitten, ( land waar je niet mag wildkamperen ) hebben we besloten om op een camping te gaan staan. Arden ging zich nog even lekker douchen in de buitendouche, koude douche, bij een buitentemperatuur van 7 graden, en we zijn toen in onze samengeritste slaapzakken lekker warm tegen elkaar aan in slaap gevallen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Monica:
    5 augustus 2017
    Ziet er geweldig uit en ook een beetje brrrr frisjes
  2. Opa en oma nog steeds naar jullie zin:
    5 augustus 2017
    Nog steeds naar jullie zin opa en oma
  3. Oma gerda:
    8 augustus 2017