Ijsland week 4 + de terugreis

13 augustus 2017 - Grindavík, IJsland

Dag 23 - 14 augustus

Onze laatste dag .. vanmiddag om 14:30 hebben we het vliegtuig vanaf Keflavik airport terug naar huis. We zijn vanochtend opgestaan en hoorden in het huis allemaal stemmen. We zijn gaan kijken en daar zaten twee Italianen aan de eettafel te eten. Ze vertelden dat zij vannacht middernacht waren aangekomen. We hebben ontbijt gemaakt en de Italianen een landkaart gegeven met alle mooie dingen die we gezien hebben omcirkeld. We dachten dat we pas om 12u hoefden uit te checken, maar dat bleek 11u te zijn. We werden dus eigenlijk een beetje buiten gezet. We hebben nog snel onze spullen gepakt en stonden om iets over 11u buiten. We zijn naar de grote weg gelopen en zijn bij een rotonde gaan staan om te gaan liften. Na een halfuurtje met onze duim omhoog te hebben gestaan, stopte er een vriendelijke vrouw die ons op het vliegveld heeft afgezet. We konden onze bagage gelijk inleveren en hebben nog wat door de winkeltjes op het vliegveld gelopen.

Om 14:00 konden we boarden en we vertrokken op tijd naar Londen. Hier kwamen we aan om 20u lokale tijd en zouden pas weer om 05:55 vliegen. We hadden dus tijd zat om onze bagage af te gaan geven. Dat bleek een paar hallen verder te zijn. Nadat we onze bagage hadden afgegeven ( gelukkig, want ik dacht eerst dat we hier de hele nacht mee moesten slepen ) wilden we al door de douane, maar dat kon pas rond 02:00 's nachts. We hebben dus voor de ingang op de banken wat proberen te slapen, ofja ik, want Arden die speelt alleen maar PokemonGo of een van zijn andere spelletjes. Langzaam verzamelden zich meer mensen om ons heen op de stoelen die ook inslaap vielen. Nadat we door de douane konden, kwamen we in het Taxfree gedeelte, dat net open was, en hebben we ons op een bank gezet en zijn we weer inslaap gevallen. Om 05:00 kwam op het bord te staan naar welke gate we moesten en zijn we hiernaartoe gegaan. We hebben ons nog snel een koffietje gehaald en het vliegtuig vertrok op tijd naar Nederland. Na een vlucht van een klein uurtje kwamen we aan in Nederland, en zijn we met de trein naar Heerlen gegaan. Wat was dat een vermoeiende terugreis, maar we zijn heelhuids thuis aangekomen!

Dag 22 - 13 augustus

Vanochtend wakker geworden door huilende kinderen naast onze tent.. hier hebben we inmiddels al ervaring mee. Achteraf bleek ook nog, drie keer raden, dat het chinezen waren. Wat maken die mensen een lawaai! We zijn vroeg gaan ontbijten, want vandaag moeten we de hele mikmak weer inpakken om mee te nemen naar ons laatste nachtje in een Airbnb, dichtbij het vliegveld. We hadden besloten om pas rond 15:00 te beginnen met liften, want vanaf 17:00 mochten we pas inchecken. We hebben dus nog rustig wat gegeten en wat series gekeken op de laptop en zijn rond 15:00 van de camping vertrokken om te gaan liften.

De een na de andere auto reed ons voorbij, maar niemand nam ons mee. Het zou 5,5u duren om er te voet naar toe te gaan, dus dat was geen optie. Toch wilde Arden blijven lopen langs de drukke weg, zodat we wel steeds dichter in de buurt kwamen en dat als echt niemand ons meenam, we nog een taxi konden bellen. Hij had de woorden nog niet uitgesproken of er stopte een gloednieuwe, zachtgoud beige jeep met een mevrouwtje erin. We konden meerijden naar Reykjanesbaer, want daar woonde ze zelf ook. In het gebrekkig engels vertelde ze dat haar moeder in Grindavik woont en ze daar net vanaf kwam, dat ze een hulpleraar is op een school als werk en dat ze dinsdag weer moest beginnen met werken. Ze vroeg ook naar ons en toevallig bleek haar zoon ook voor vliegtuig monteur te hebben gestudeert in Denemarken en werkt nu op Reykjavik airport. Ik vroeg haar waarom de huizen hier zo groot allemaal zijn en hoe ze dat kunnen betalen, want de lokale bevolking vindt het hier ook enorm duur. Ze vertelde dat de ijslanders weinig buiten komen, vanwege de kou, en dat ze daarom een groot huis hebben.. tja eigenlijk ook wel logisch. Ze heeft ons recht voor de deur van onze Airbnb afgezet. In de brievenbus lag de sleutel en we konden zo naar binnen.

We zijn naar de bonus gelopen voor wat boodschapjes te doen, hebben een kleine wandeling door het dorpje gemaakt en zijn naar huis gegaan om te gaan koken. We hebben beide even lekker kunnen douchen en zijn vroeg in ons kingsizebed inslaap gevallen... ons laatste nachtje Ijsland...

1. Monica:
    13 augustus 2017
    Hopenlijk beter slapen
  2. Claudia Van Oppen:
    13 augustus 2017
    Hmmm lekker omelet met groenten erinis eens wat anders
  3. Patrice:
    14 augustus 2017
    Wauw geweldig wat jullie meemaken!!!
    Enne niet alle kindjes maken veel lawaai in de ochtend hoor :-)
    Geniet nog maar lekker.
    Xxxcc
  4. Oma gerda:
    14 augustus 2017
    ik wens jullie een fijne en veilige terug reis en tot ziens gerda