Ijsland Week 2

30 juli 2017 - Reykjavík, IJsland

Week 2

Dag 14 - 5 augustus

Ook vanochtend weer was het hetzelfde als elke ochtend. We staan op, wassen en verzorgen ons een beetje, ontbijten en rijden verder. Na ongeveer een kwartiertje te hebben gereden kwamen we om 11u aan bij "Het Zeemonster Museum". Arden had gelezen in de Lonely Planet reisgids dat die hier in de buurt lag, dus deze konden we niet overslaan. Het museum was heel klein, maar wel avontuurlijk om er doorheen te lopen. Je liep in het begin door een soort van mijn, waarna je uitkwam in een kamer met allemaal oude kaarten, waar je verschillende verhalen over de zeemonsters op kon lezen. Ook waren er heel veel beeldschermpjes met mensen die vertelden waar en wanneer ze een zeemonster hadden gezien. De kamer erna was in de stijl van de jaren 1900 , zoiets, en ook in deze kamer zag je allemaal spulletjes liggen waarmee men zeemonsters opspoorde. Ook weer hier en daar wat beeldschermpjes met verhalen en oude kaarten en boeken. Leuk om eens meegemaakt te hebben.

Gisteren hadden Arden en ik afgesproken om vandaag een Airbnb te boeken, zodat we een nachtje bedden hadden om in te slapen en ons een keer fatsoenlijk konden douchen. Onze gastheer was Kristinn, ik denk rond de 25 jaar. Op de foto van zijn profiel zag hij er ouder uit dan dat hij was. Hij is wel een knapperdje om te zien, haha! Hij had mij zijn adres doorgestuurd en we kwamen bij een oud, vervallen gebouwtje aan. Ik appte Kristinn dat we er waren en hij nam ons mee naar boven, naar zijn appartement. Ondanks dat de buitenkant eruit zag alsof we in een of andere achterbuurt beland waren, was zijn appartement fantastisch! Uitzicht op de zee vanaf het balkon, we mochten overal gebruik van maken en de hot spring die nauwelijks bezocht werd lag vijf minuutjes rijden vanaf zijn appartement. Hij vertelde dat hij er nu vandoor ging en we niet op hem hoefde te wachten, want hij zou vannacht pas na 12u thuiskomen. We hadden dus de hele dag zijn appartement voor ons alleen. WOW. Wat een luxe! We hebben ons gedoucht, alle apparaten opgeladen en we mochten gebruik maken van zijn wasmachine. Nadat we gisteren allebei een beetje slechte zin hadden, was deze luxe precies wat we nodig hadden op dit moment. We zijn naar de winkel geweest en hebben spullen gehaald waar we vanavond pannenkoeken mee kunnen maken. Kristinn vertelde dat er verderop een Hot Spring is, dus daar had ik ook wel zin in om naartoe te gaan, maar we hebben afgesproken om er morgen naartoe te gaan. Ik vind het best moeilijk om een dag niks te doen, aangezien er hier nog zoveel te doen is! Maar Arden wilde eens een dagje lekker rusten, dus vandaag hebben we er een rustdag van gemaakt.

Rond 20:00 kwam Kristinn weer thuis. Hij vertelde dat die naar het noorden was geweest om boodschappen te gaan doen. Daarvoor moet hij 3,5 uur heen en ook weer 3,5 uur terug rijden... Hij bespaart zich dan 220 euro. Hier in de buurt zijn ook wel winkels maar die zijn ontzettend duur, dus ook voor de locals. We hebben hem gisteravond de hemd van het lijf gevraagd. Niet letterlijk, had wel gemogen hoor haha!

Hij vertelde ons dat hij 30 jaar was ( wij dachten 25 ), dat hij een hele lange tijd manager is geweest van de lokale visfabriek hier in het dorp. Hij had in Januari ontslag genomen en heeft toen een maand door Cuba en 3 maanden door Mexico gereisd. Toen hij weer terugkwam is hij weer beginnen te werken bij de visfabriek, maar niet meer als manager. Hij vertelde dat hij rond de 6000 euro per maand verdient, dat dat normaal hier is in Ijsland, en dat hoe vaker je van baan wisselt hoe meer je gaat verdienen. Bedrijven kopen je als het waren om voor hen te werken.

Hij vertelde dat toen hij 14 was hij bij zijn ouders is begonnen met schapen vangen en slachten. Dat dat hier ontzettend normaal is in Ijsland. Hij vertelde hoe de beestjes worden geslacht, hoe alle ingewanden werden gesorteerd en wat ze wel en niet aten van het lichaam van het schaap. Ook vertelde hij dat Ijsland op dit moment een teveel heeft aan schapenvlees, waardoor tegenwoordig iedereen alleen nog maar schapenvlees eet.

Hij vertelde ook dat hier in ijsland geen zorgverzekering of iets is. Alles op het gebied van zorg is gewoon gratis voor mensen, maar ze betalen wel 40% belasting over het geld dat ze verdienen.

Ik vroeg waarom hij in dit dorpje bleef wonen en waar alle mensen van leefden. Welk beroep oefende iedereen uit? Hij vertelde dat meestal 60/70% van een drop in de lokale visfabriek of slachthuis werkt. De rest werkt of in de zorg of vanuit huis. Zo vertelde hij ook dat hij zeker met 60% in het dorp familie was. Dat hij opgroeide zonder meisjes die geen familie van hem waren. Haha! Hij vertelde dat hij alleen in dit dorpje bleef wonen vanwege de hot springs die hier in de buurt lagen. Blijkbaar zijn die hot springs heel bijzonder hier, we zullen het zien morgen!

Het was wel interrestant om zo het een en ander over Ijsland en de locals te leren kennen. We zijn vroeg gaan slapen en slapen denk ik morgen ook wel lang uit.

Dag 13 - 4 augustus

Vanochtend om 08;30 werd ik wakker en lag Arden nog naast mij te slapen. We hadden gisteravond de auto een stuk van de zee afgezet, dus vanmorgen had ik besloten er in mijn eentje naartoe te lopen, aangezien Arden nog lag te slapen. Na een halfuurtje door kuilen en over rotsen te hebben geklommen kwam ik aan bij een stukje strand. Ik wilde foto's maken maar helaas was mijn telefoon hartstikke leeg. Ik ben er niet te lang gebleven, aangezien ik bang was dat Arden dan ongerust zou raken aangezien hij me niet kon bereiken.

Na weer een halfuurtje terug te hebben gelopen was Arden wakker. We hebben samen ontbeten en zijn weer verder op weg gegaan naar het westen.

Je hebt hier van die wegen die stijl omhoog gaan, in de bochten ( op zeker 50/100m hoogte ) geen vangrail hebben en die kuilen hebben waar je u tegen zegt. Omdat je dus langzaam moet rijden heeft het ons de hele dag gekost om bij het meest westelijke puntje van Ijsland te komen. Hier en daar zijn we gestopt voor een waterval of voor een super mooi uitzicht. Van sommige plekken heb ik foto's gemaakt, alleen laten deze voor 1/3 maar zien hoe mooi het werkelijk is.

We zijn niet van plan om lang te blijven hier in het westen, aangezien we de auto nog maar een paar dagen hebben. We willen ook nog De Golden Cirkel op een dag rondrijden en nog naar Landmannalaugar, dat iets meer in het binnenland van Ijsland ligt. Voor morgenavond hebben we goedkoop een Airbnb in de buurt kunnen regelen, zodat we weer even een nachtje lekker kunnen slapen en ons kunnen douchen. Voor nu staan we met de auto geparkeerd vlakbij het dorpje waar we morgen de Airbnb hebben, wat betekent dat we morgen nauwelijks in de auto zitten en veel kunnen doen hier in de buurt!

Dag 12 - 3  augustus

Na een heerlijke nacht, de eerste nacht dat ik echt lekker heb gelegen op de matjes, zijn we niet al te laat opgestaan omdat we vandaag weer verder richting het westen willen gaan rijden. Op de camping waar we de afgelopen twee dagen hebben geslapen, komen ze elke ochtend langs bij iedereen met de rekening, je betaald dus per nacht. We hebben ontbeten en erna onze spullen ingepakt. Toen we net in de auto stapte om te vertrekken, kwam de campingeigenaar aangereden, alsof ze het roken! We hebben betaald en zijn naar Akureyri gereden om een sportschool te zoeken en om even flink te trainen.

Na het sporten ( 20 euro p.p. voor 1,5 u sporten!!!! ( we hebben er wel ook lekker kunnen douchen)) hebben we nog wat boodschapjes gedaan bij de bonus. Wel grappig om te zien dat het personeel gewoon werkt in de trainingsbroek en op de slippers. Het boeit hier niet echt hoe je erbij loopt, wat ik wel weer leuk vind. We hadden van twee mensen op de camping een paar tips gekregen van waar we naartoe moesten gaan in het westen, dus eens kijken waar we vandaag uitkomen.

De weg die we reden liep tussen allemaal bergen door. Op de toppen zagen we sneeuw liggen en hier en daar waren de toppen bedenk met wolken. Hier en daar zagen we kleine watervalletjes tussen de bergspleten van gesmolten sneeuw/berg water. De landschappen zijn groen gemixt met donkerbruin, zwart en lichtbruin. Soms ging de weg stijl omhoog, en soms net zo stijl omlaag. Hier en daar groepjes wilde schaapjes, en af en toe een fietser, waar we altijd weer zeggen dat we enorm veel respect hebben voor die mensen. Ook zien we soms mensen staan die willen meeliften. Helaas hebben we de hele achterkant vol liggen met spullen, anders hadden we al overlegd dat we eens een lifter wilden meenemen.

We hebben tijdens het rijden via Spotify de nieuwste hits opgezet die ik luidkeels heb meegezongen. Arden niet, die doet dat niet haha! Langs de wegen zagen we de tractors hun landen bewerken en het hooi in van die bollen draaien, zodat het gras kan drogen tot hooi. We waren onderweg bij een picknicktafeltje gestopt, hadden wat warm water gekookt en een noudlesoepje gegeten.

Eenmaal weer op de weg zette we onze reis verder richting het westen. De weg begon weer te stijgen en eenmaal bovenaan hadden we een prachtig uitzicht, het zonnetje scheen naar binnen en de muziek stond hard. We hadden het naar ons zin. We hadden het zo naar ons zin dat Arden eventjes niet oplette op z'n snelheid in de auto enja .... er kwam net een politieauto ons tegenmoet gereden.. en de zwaailichten gingen aan nadat hij ons passeerde.. we zagen hem achter ons op de weg omdraaien. Arden begon al af te remmen, maar ik schreeuwde uit paniek dat die gewoon moest doorrijden en doen alsof die nergens van wist ( wat je dus juist niet moet doen, maarja ik was in paniek ?!). De politieauto kwam dichterbij en Arden stapte uit. Hij werd naar de achterbank van de politieauto gebracht en de deur ging dicht. Daar zat ik dan. Werd hij meegenomen? Door de spiegels zag ik hem achter in de auto zitten bij de politieagent. Een andere agent kwam naar mij toe en zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, hij had alleen maar te hard gereden. Na 5 minuutjes mocht Arden weer uit stappen om zijn creditcard te pakken, want als hij de boete ter plekke betaalde kreeg die ook nog eens 25% korting. Uiteindelijk kon die dus even 304,74 euro dokken.. en we vonden de vakantie al duur .. wat een feest.

We waren bij de westfjords aangekomen rond 18:00. We hadden nog niet zolang geleden middag gegeten, dus we hoefden niet met spoed opzoek naar een eet/slaap plek. Je kunt je voorstellen dat we allebei een slecht humeur hadden. We zijn langs de weg een zijweggetje ingereden en hebben daar de auto achter een rots kunnen parkeren. We hebben als avondeten beide een bak yoghurt gegeten, want we hadden allebei niet zo een honger. Morgen gaan we door naar " de rode stranden " en " de papagaaiduikercliff " .. Spannend!

Dag 11 - 2 augustus

We hebben voor de eerste keer dat we hier zijn uitgeslapen tot 10:30! Onze matjes lagen vannacht lekker en we hebben het niet koud gehad. Ik ben opgestaan om te gaan plassen toen gelijk de campingeigenaar naar ons toe kwam met het pinautomaat. Tijd om te betalen! Zou die echt op ons gewacht hebben totdat wij wakker werden? Elke ochtend maken ze hier een rondje, je betaald dus per nacht. We hebben aan een picknicktafeltje ontbeten, wat echt lekker was om even aan een tafel te zitten, en hebben warm water gekookt voor koffie en thee. De was is helaas nog niet droog, en het weer is niet zo top, dus dat wordt nog even afwachten of we de was vandaag droog krijgen.

We hebben de hele middag op de camping doorgebracht. Toen het zonnetje doorkwam zijn we op onze matjes nog even in het zonnetje inslaap gevallen. S'avonds zijn we Akureyri ingegaan en hebben we hier wat gegeten. We zijn opzoek gegaan naar een sportschool waar we morgen weer even flink willen gaan sporten. Vanavond slapen we nog een nachtje op deze camping. Na het sporten morgen willen we doorrijden naar het westen.

Vandaag was dus een erg rustig dagje, maar dat is ook wel eens lekker! We hebben alvast voor de laatste twee dagen voordat we terugvliegen een Airbnb geboekt in Keflavik, zodat we ons in alle rust kunnen voorbereiden op onze terugreis en nog even flink kunnen genieten van de laatste twee dagen!

Dag 10 - 1 augustus

08:45, het is weer zover.. ik kan niet meer slapen. Vanochtend vroeg hebben we ons toch nog van de tent naar de auto verplaatst omdat we het zo koud hadden. We wilden ontbijten, maar kwamen erachter dat we geen melk en brood meer hadden, dus heb ik voor ons wat crackers besmeerd met voor Arden chocopasta en voor mij met pindakaas. We hadden gisteravond al onze spullen buiten gehangen, zodat ze konden drogen. Van ducktape had Arden een waslijn gecreëerd en de tent is ook lekker droog gewaaid.

Nadat we alles hadden ingepakt zijn we richting Akureyri gereden, waar we een paar dagen willen blijven. Akureyri wordt ook wel de hoofdstad van het noorden genoemd hier in Ijsland. De stad ligt aan de zee en wordt omringd door bergen met wit besneeuwde toppen. Het water is bijna turquoise blauw en  de landschappen eromheen ontzettend groen. Wat een prachtige stad! We zijn naar een camping vlak buiten Akureyri gereden, waar we ons kunnen douchen en onze vieze spullen kunnen wassen.

Eenmaal aangekomen op de camping bleek deze mega groot te zijn. We hebben een plekje opgezocht langs de rivier, onze tent opgezet en met de auto opzoek gegaan naar de wasserette en de douches. De douches hebben we gevonden, die zaten helemaal verstopt aan een kant van de camping, de wasserette hadden we niet gevonden. Nadat we beide hebben gedoucht met koud water ( voor warm water moest je betalen en we hadden niks kleins bij ( HEERLIJK EEN DOUCHE NA 3/4 DAGEN ( ik douch normaal elke dag ..))), hebben we alle vuile was maar op de hand gewassen in de gootsteen bij de toiletten. We hebben alles over de auto en de tent heen gehangen om het te laten drogen. Vannacht laten we het hangen, zodat het hopelijk morgenvroeg allemaal droog is.

Als avondeten hebben we tortilla's gemaakt. We dachten dat we gewoon rundergehakt hadden gekocht, maar dit bleek lam te zijn. Dat was wel even een andere smaak dan dat we gewend waren bij de tortilla's! 's Avonds weer "Ik heb een dier in mijn hoofd en jij moet raden wat het is" spelletje gespeeld, waar we ons al de hele vakantie tijdens de autoritten mee amuseren, en hebben we nog wat gekletst over van alles en nog wat in ons tentje. Zo voelden we ons beide wel verwend met ons normale leventje in Nederland. We beseffen nu wel vaker hoe gewoon sommige dingen zijn, terwijl we nu wel eens verlangen naar die dingen. Simpel voorbeeld: De wasmachine. We hebben samen een volle vuilniszak op de hand gewassen. Het was heel leuk om samen te doen een keer, maar toch ben ik blij als we onze kleren maar in die machine hoeven te gooien en het er schoon uit komt. Wat we ook wel missen is een simpele waterkoker. Maar hiervoor hebben we gekozen, om zo rond te reizen door Ijsland. Misschien is dit ook juist wel goed even, zodat we even een wake up call krijgen met wat we allemaal wel niet hebben en daar even bij stil staan.

Morgen zijn we van plan om te gaan hiken in het gebied rondom Akureyri. Er is goed weer voorspeld, dus morgen beloofd een goede dag te worden. Welterusten!

Dag 9 - 31 juli

Vanochtend zijn we wakker geworden van het zonnetje dat scheen op het strand en de auto in. We hebben een beetje uitgeslapen en toen we eenmaal wakker waren zijn we toch nog lekker een uurtje blijven liggen in onze slaapzakken, met uitzicht op de zee. Rond half 11 besloten we om wat muesli te ontbijten, maar dat feestje ging niet door, want Arden vond de melk wel erg zuur ruiken. Ik schudde de melk uit en grote dikke blokken witte substantie kwam eruit ... we hebben een paar boterhammetjes gegeten en zijn naar een plek gereden waar we het wat rustiger vonden. 'S avonds en 's ochtends waren er namelijk een hele hoop auto's bijgekomen van mensen die wilden wandelen langs het strand.

Tot onze verbazing sloegen we een zijweggetje in en kwamen we bij een meertje waar stoom vanaf kwam. We voelden aan het water en dat was zeker 28 graden. We hebben toch maar uiteindelijk besloten om niet erin te gaan, want de temperatuur boven water was wel erg koud.

We zijn weer naar ons tankstationnetje gereden, onze apparaten opgeladen en nog wat gegeten. Erna zijn we naar een grasveldje gereden waar we even wat oefeningen hebben gedaan. Ik wil niet zeggen dat ik een fanatieke sporter ben, maar ik merk echt wel aan mezelf dat ik niet kan wachten om elke dag weer lekker naar de sportschool te kunnen. We hebben onze auto op de parkeerplaats van het lokale zwembad gezet, en zijn gaan lopen naar de haven van Húsavik.

Bij aankomst kregen we van onze gids , Anna, de instructies om een warme overal aan te trekken en bij het bestijgen van de bood ( bestijgen, betreden, be...?) onze toegangsticket te laten zien aan de kapitein. Arden en ik zijn gelijk naar boven geklommen en konden vanuit hier alles goed zien. Ja, we waren er klaar voor!

Na een uurtje richting het westen van de baai te hebben gevaren, kregen we de instructies om uit te kijken naar: Stralen water die uit het water kwamen, veel vogels die bij elkaar op een plek vliegen, zwarte vlekken in het water en naar opspattend water. Je ziet van alles in het water, maar ik zag alles behalve een walvis. Kwallen overal, maar helaas nog steeds geen walvis.

Toen opeens hoorde we " Psshhhhht" en zagen we een straal water omhoog worden gespoten 100m voor ons. De boot maakte vaart en snelde ernaartoe. Eenmaal dichtbij werd de boot stilgelegd en was het wachten op de volgende " Psshhhhht". Toen we na drie keer het ge-psshhhhht hadden gezien/gehoord de walvis met zijn rug omhoog zagen komen en de staart de lucht in gooide, klaar om een diepe duik te maken, liep me het kippenvel over mijn rug. WAUW, gewoon wauw. De hele walvistrip hebben we ongeveer 8 staarten omhoog zien gaan, waar ik er 2 van heb kunnen filmen. Wat was dit gaaf! Na 2,5 uur gevaren te hebben en heel veel ge-psshhhhht te hebben gehoord, keerde de boot om terug naar de kade. We kregen warme chocomel en een cinnamon broodje.

We hebben erna een biertje en een kopje thee gedronken terwijl we onze indrukken besproken. Voor de meeste die mij kennen, weten dat ik iemand ben die het liefste alles tegenlijk wil doen, wil kunnen zijn of wil meemaken. Nou na onze walvistrip, zie ik mezelf al over een paar jaar als duikinstructeur en organiseer ik groeps-duiken bij walvissen. -> Arden verklaarde me, alweer, voor gek. Haha!

Terwijl ik mijn reisverhaal over vandaag schrijf, zit ik op een steen op het strand, terwijl het zonnetje nog op mijn gezicht schijnt. Er is nauwelijks wind en de meeuwen vliegen over en weer langs de rand waar het water omklapt opzoek naar schelpjes. Ik geniet. Ik geniet er zo van en ben enorm dankbaar dat we samen zo een reis als deze kunnen maken. Enorm dankbaar ben ik ook voor alle mensen die er voor me zijn geweest en die me hebben gesteund, om dit punt waar ik nu ben gekomen überhaupt te kunnen bereiken.. Arden is op het strand hout aan het zoeken voor een kampvuurtje, hij weet dat het verboden is, maar ik laat hem lekker zijn gang gaan.

Langzaam zakt de zon in de zee. Ik ga terug naar de auto, mezelf verzorgen en proberen wat te slapen, mist er geen kampvuur komt . Morgen rijden we richting het westen, kijken wat voor een avonturen we dan weer gaan meemaken!

Dag 8 - 30 juli

Goedemorgen! Vannacht hebben we lekker geslapen in onze tent tussen het berglandschap in bij het meer van Myvatn. Zo lekker geslapen/gelegen dat we tot half 12 zijn blijven liggen om eindelijk op te staan, op te ruimen en wat te ontbijten.

Vandaag zijn we naar Húsavik gereden dat niet ver weg ligt van Myvatn. Húsavik staat bekend om de walvis tochten die vanuit hier worden georganiseerd. En jullie raden nooit wat wij morgen gaan doen .....

Wij gaan een 3 uur lange tocht met de boot over " The Artic Ocean" maken. Dit is de zee die ten Noorden van Ijsland ligt. Met een eco-vriendelijke boot varen we om 16:00 uur het water op .. We kunnen niet wachten! Om alvast in de stemming te komen hebben we besloten om vandaag naar het plaatselijke walvis museum te gaan. Arden had hier eerst niet zo een zin in, maar uiteindelijk vond hij het toch wel leuk.

We hebben van alles bijgeleerd over de 11 soorten walvissen die rondom Ijsland voorkomen. De skeletten die in het museum te vinden zijn, zijn allemaal van aangespoelde walvissen die al gestorven waren. Wat zijn die beesten reusachtig groot! Ik heb extra veel foto's gemaakt en geplaatst, zodat jullie alvast samen met ons in de stemming kunnen komen voor morgen!

Na ons bezoek aan het museum zijn we bij de plaatselijke vreetschuur / tankstation gaan zitten en hebben we al onze spullen opgeladen. Ik heb mijn reisblog ge-update en alle foto's die tot nu toe zijn gemaakt in dropbox gezet -> stel ik verlies mijn telefoon, dan ben ik tenminste niet alle foto's kwijt.

Nadat we vonden dat we weggekeken werden bij het tankstation, hebben we net buiten Húsavik een plekje gevonden om te overnachten. Naast de zee was een klein parkeerplaatsje waar we knakworstjes hebben gemaakt. Na het eten hebben we nog een strandwandeling samen gemaakt. We hebben het over vanalles en nog wat gehad. Het moment met Arden zo op het strand in Ijsland was zo perfect, dat ik er gewoon emotioneel van werd. Ik vertelde Arden hoe mijn moeder van de zee hield, hoe ze altijd zand spaarde van verschillende stranden over de hele wereld. Aan zee zijn en het zand tussen mijn tenen voelen heeft voor mij dus best wel een flinke betekenis. Het was heerlijk, zo bij hem te zijn en te beseffen hoeveel ik om hem geef. Het was wederom een heerlijke avond.

1. Opa en oma van Oppen:
    30 juli 2017
    Jullie zien heel wat moois, een prachtig land.Heel veel plezier morgen op de boot, en hopelijk zien jullie veel walvissen.Nog veel plezier wensen opa en oma
  2. Oma gerda:
    31 juli 2017
    ik geniet van je verhalen en je foto,s en dat zand aan het strand mooie herinnering
  3. Yolanda Wijshoff:
    1 augustus 2017
    Jolene je schrijft echt heel beeldend....Dus ja we gaan mee op walvistour ..mooie herinneringen maken....enjoyyyyy!!!
  4. Claudia Van Oppen:
    1 augustus 2017
    Back too basic,
    Haha de wasmachine, ik kan het me niet voorstellen. In de hoogtij dagen 2 per dag en 7 in het weekend...
    En warme douche, jullie normaal soms 2 x per dag,...pfff respect.
    Gaat jullie energie en water schelen in Hasselt... Liefs uit Heerlen